WPROWADZENIE DO TEMATU:
SZKOŁY EWANGELIZACJI DZISIAJ
(na przykładzie Szkół Ewangelizacji Redemptoris Missio)
1. Czym nie są szkoły ewangelizacji?
a) noszą cechy ruchu (odpowiedź na pewien brak), ale nie są ruchem;
b) mają strukturę, program, funkcjonują w ramach stowarzyszeń, ale nie są stowarzyszeniem;
c) członkowie wzrastają i posługują we wspólnocie, ale nie są jedynie wspólnotą…
2. Czym są szkoły ewangelizacji?
a) są odpowiedzią na wezwanie Ducha Świętego w Kościele – do nowej ewangelizacji;
b) powstają na bazie osobistego doświadczenia wiary, które przekłada się na świadectwo;
c) tworzą je osoby:
- odkrywające swą posługę jako powołanie
- mające wspólną wizję ewangelizacji
- przyjmujące określoną metodę formacji.
3. Różne…
Niektóre są związane z miejscem lub wspólnotą – mają szeroki zasięg:
np. SZKOŁA WIARY I NOWEJ EWANGELIZACJI MARYI I JÓZEFA (Wspólnot Sióstr Uczennic Krzyża) i KLARETYŃSKA SZKOŁA ODNOWY ŻYCIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO I NOWEJ EWANGELIZACJI (Klaretyni)
Inne łączy program – zależy im na pomnażaniu:
np. SZKOŁY NOWEJ EWANGELIZACJI REDEMPTORIS MISSIO
Niektóre mają własny program autorski:
np. DZIEJE 2 i SZKOŁA EWANGELIZACJI I ŻYCIA CHRZEŚCIJAŃSKIEGO EN CHRISTO
Inne korzystają z innych programów:
np. AKADEMICKA SZKOŁA NOWEJ EWANGELIZACJI (kursy SNE Redemptoris Missio)
lub programy powstają na bazie tradycyjnych szkół duchowości:
SZKOŁA EWANGELIZACJI I ROZEZNANIA DUCHOWEGO (duchowość ignacjańska)
Niektóre wymagają całkowitego zaangażowania na pewien czas:
np. KATOLICKA SZKOŁA EWANGELIZACJI MŁODYCH – DZIECI ŚWIATŁOŚCI (Daniel Ange)
Inne łączą zaangażowanie w szkole z pracą zawodową, powołaniem do małżeństwa itd.:
WIĘKSZOŚĆ SZKÓŁ
4. …a jednak podobne…
Chociaż szkoły ewangelizacji inaczej rozkładają priorytety, wszystkie mają wspólny cel – EWANGELIZACJĘ poprzez świadectwo (głoszenie, które rodzi wiarę i nawrócenie) i formację (pogłębienie, umocnienie relacji z Bogiem oraz formację do ewangelizacji). Inne podobieństwa:
DUCHOWOŚĆ
- umiłowanie Słowa Bożego (niezbędnego w modlitwie, formacji i głoszeniu)
- umiłowanie Eucharystii (Msza św., adoracja Najświętszego Sakramentu)
- otwarcie na Ducha Świętego
- praktyka modlitwy wspólnotowej
- wzrastanie i posługa we wspólnocie
- troska o zakorzenienie i zaangażowanie w Kościele lokalnym
- ekumenizm
POSŁUGA
- ewangelizacja nowa w zapale, metodzie i środkach wyrazu (odpowiedź na wezwanie Jana Pawła II)
- są owocem współpracy świeckich i duchownych (skierowane przede wszystkim do świeckich)
- wskazują konkretne metody działania
- mają bazę formacyjną:
-
- wspólną wizję
- wytyczone cele
- opracowane programy
- etapy formacji
-
- w formację zaangażowani są wszyscy członkowie szkoły
- troska o inkulturację, aktualizację (dostosowanie do środowiska, czasu, miejsca)
- otwartość na współpracę z innymi zrzeszeniami
oprac. Anna Maria Kolberg OVC