Nowe formy rządności światowej powinny zapewnić miejsce dla systemu globalnej solidarności mającego na celu ekonomiczny i polityczny awans ubogich. Odpowiednie struktury powinny umożliwić ubogim tworzenie sensownych alternatyw, które wpłyną na przekształcenie niesprawiedliwego globalnego systemu ekonomicznego. System światowej rządności nie ma jednak szans na realizację bez silnej "woli etycznej". Innymi słowy elementy konieczne dla zachowania ciągłości społeczeństwa muszą powstać na gruncie etycznym. Obecnie tworzone są na świecie liczne inicjatywy, głównie pod auspicjami UNESCO, które mają połączyć wszystkich zainteresowanych w możliwej do wspólnej akceptacji platformie etycznej. Kontynuacja poszukiwań etyki globalnej musi zakładać troskę o dobro człowieka, dążenie do globalnego dobra i sprawiedliwy podział korzyści płynących z rozwoju między wszystkich ludzi. Wspólna etyka powinna wywoływać poczucie solidarności i respektować zasadę pomocniczości - dwóch fundamentalnych zasad katolickiej nauki społecznej. Przypomniał je w Paryżu kard. Francis Xavier Nguyen van Thuan, Przewodniczący Papieskiej Rady Justitia et Pax. Kardynał dodał, że "... postawa współpracy i koncyliarności musi przezwyciężyć sztywne różnice między sektorem publicznym a prywatnym. Instytucje publiczne, spójna polityka oraz szczerzy i godni zaufania politycy są we współczesnym świecie elementami zasadniczymi i niezbędnymi. Także zdrowe społeczeństwo obywatelskie. W skali ogólnoświatowej to ONZ - niezależnie od swych braków - jest najbardziej reprezentatywną instytucją. ONZ wymaga jednak wzmocnienia tak, aby mogła wypełniać swe polityczne funkcje na poziomie międzynarodowym."

Obecność wysokiego rangą przedstawiciela Watykanu mogła być uznana za dowód wsparcia Kościoła dla działań Pax Romana w dziedzinie globalizacji.

Wyraźnym znakiem zachęty do refleksji nad współczesnymi aspektami globalizacji było także przesłanie Jana Pawła II do prezydenta Pax Romana. "Przez swoją wiedzę i zdolność analizowania intelektualiści wezwani są do czuwania nad społeczeństwem, aby struktury społeczne i potężniejące zjawisko globalizacji zawsze służyły istocie ludzkiej, jej niezbywalnej godności, wolności i jej relacjom z innymi. (...) W roku Wielkiego Jubileuszu Wcielenia jest szczególnie właściwe, że katoliccy intelektualiści mobilizują się do pomocy podejmującym decyzje w refleksji nad konsekwencjami ich wyborów i nad wyzwaniami, które mogłyby być podjęte dla lepszej przyszłości ludzkości i dla obdarowania nadzieją najbiedniejszych".

Inna znana organizacja międzynarodowa, Pax Christi International, nie prowadzi tak rozległej refleksji nad globalizacją, jak to robi jej siostrzana Pax Romana. Pax Christi bardziej koncentruje się na działalności pokojowej: wygaszaniu konfliktów, prawach człowieka, rozbrojeniu, walce z rasizmem. W czerwcu przed obradami szczytu G-8 w Genui Pax Christi wspólnie z kilkoma innymi organizacjami i przy poparciu Kurii Archidiecezjalnej w Genui zorganizowała kongres, którego hasłem było uformowanie "ludzkiej twarzy" globalizacji. Oficjalnie konferencja nosiła nazwę "Ku zjednoczonemu światu przez globalizację w Solidarności".