Wśród konkretnych propozycji ogłoszonych w Oświadczeniu Końcowym relacjonowanego kolokwium znajdują się następujące:
  • ustanowienie prawnych mechanizmów regulacji przepływu całości kapitału globalnego - zarówno publicznego, jak i prywatnego;
  • poddanie kapitału kontroli społeczności lokalnych, przed którymi musi on być rozliczany, przy uwzględnieniu skutków społecznych i ekologicznych jego wykorzystania;
  • zreformowanie systemów kredytowania po to, aby kredyty mogły być dostępne dla małych przedsiębiorstw i spółek pracowniczych;
  • wprowadzenie tzw. "podatku Tobina" (czyli podatku od międzynarodowych transakcji finansowych, który miałby uspokoić rynki finansowe i wygenerować ogromne środki na rozwój krajów biednych);
  • przekonstruowanie globalnej architektury finansów - spowodowanie, aby na wszystkich poziomach planowania, podejmowania decyzji, wdrażania i oceny efektywności decyzji finansowych stosowane były zasady przezroczystości (jawności) i odpowiedzialności.
Konstrukcja nowej globalnej architektury finansowej jest zadaniem nie tylko ekonomicznym czy finansowym, ponieważ obecne kryzysy finansowe są symptomem głębszego kryzysu kulturowego współczesnej cywilizacji, o którym często mówi Jan Paweł II (kultura śmierci).

Patrząc całościowo Pax Romana widzi silną potrzebę opracowania skutecznego i zintegrowanego systemu rządzenia globalnego. Funkcjonowanie wszystkich globalnych instytucji finansowych w tym postulowanym systemie rządności (rządzenia) globalnej byłoby podporządkowane powszechnie akceptowanym normom, takim jak Karta Narodów Zjednoczonych, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka i inne międzynarodowe konwencje praw człowieka.

Demokratyzacja i usprawnienie instytucji finansowych oraz dążenie do zbudowania systemu globalnego rządzenia ma również swój wymiar moralny. Powinna powstać etyka globalna. W tworzeniu takiej etyki wielki udział powinien mieć Kościół katolicki, który ustami Jana Pawła II wzywa mieszkańców Ziemi do pójścia w kierunku kultury życia. Kultura ta powinna ogarnąć wszystkich ludzi, a szczególnie biednych, troszczyć się o Ziemię i chwalić Boga życia.

Dalsza pogłębiona dyskusja nad kluczowymi pojęciami wspomnianymi powyżej, a więc etyką globalną (global ethics) i globalną rządnością czy zarządzaniem (global governance) odbyła się na zeszłorocznym plenarnym zgromadzeniu Pax Romana w Paryżu. Referat wprowadzający wygłosiła przedstawicielka UNESCO - Francine Fournier. Słabnięcie państw narodowych i przesuwanie się władzy ku strukturom globalnym, globalizacja handlu i finansów, rozziew w poziomie wiedzy między tymi, którzy "mają" i "nie mają" (co ułatwia rewolucja informatyczna), potrzeba znalezienia sposobu na współistnienie niezliczonych kultur, religii i obyczajów, a także istnienie wielu trudnych problemów globalnych, takich jak klęski ekologiczne, AIDS, międzynarodowa przestępczość zorganizowana, terroryzm - wszystkie te sprawy wymagają nowych form rządności światowej, opartej na wspólnej odpowiedzialności wszystkich zainteresowanych państw, społeczności obywatelskich, organizacji międzynarodowych i sektora prywatnego. "Elementem istotnym dla dobrej rządności, a więc kompetencji technicznej i menedżerskiej, zdolnościom organizacyjnym, uczestnictwu - musi towarzyszyć poczucie niezawodności, rządy prawa, odpowiedzialności i przejrzystości oraz otwartość systemów informacyjnych" - powiedziała F. Fournier.