Podstawowy problem dzisiejszej młodzieży można sformułować następująco: Młodzież w całym organizmie społecznym nie czuje się "kimś", osobami wolnymi i odpowiedzialnymi: żyje w świecie pełnym sprzeczności, który nie daje jej wzorców na dziś ani alternatyw na przyszłość, które by odpowiadały jej oczekiwaniom, nie znajduje w dzisiejszym świecie przestrzeni, by być sobą i by czynnie uczestniczyć w budowaniu lepszego świata.
Projekt idealny Parafialnego Ruchu Młodych (PRM) - to opis tego, co się „chce i postanawia” wykonać, oraz wyjaśnienie w całości duszpasterstwa harmonijnego i dynamicznego tj. celów działania ogólnych i specyficznych, oblicza osób kierujących ruchem i ich wzajemne relacje i zadania, właściwych funkcji organizowanych struktur. Chodzi więc o model, w którym nakreślono w miarę możliwości, to, co „powinno być”, czyli do jakiego ideału się dąży. Jest to model, który z jednej strony może pobudzać wolę do go, z drugiej strony może odpowiedzieć na obecne oczekiwania, przynosząc, o ile to możliwe, kompletne rozwiązanie problemów obecnego czasu.
zrealizowania
1. Parafialny Ruch Młodych jest modelem:
- "intencjonalnym" - może zostać zrealizowany w pełnej mierze, ale pozostaje otwarty na późniejsze doskonalsze rozwiązania;
- "prospektywnym" - dlatego, że dzięki wysiłkom uprzedzenia faktów stawia nasz umysł i serce w przyszłości i oglądamy stamtąd perspektywę, która pozwala nam wytyczyć i naznaczyć drogę, którą zamierzamy przebyć.
2. Zasady, na których opiera się projekt idealny PRM
a. Teologia Soboru Watykańskiego II i nauczanie Papieży
Sobór Watykański II będąc soborem "eklezjalnym" w swoich dokumentach końcowych uczynił punktem oparcia ponowne odkrycie Kościoła, stając się przez to prawie nieprzerwaną i ciągłą medytacją nad naturą Kościoła i jego posłannictwa. Konstytucja Dogmatyczna o Kościele, Konstytucja Duszpasterska o Kościele w Świecie Współczesnym, Dekret o Apostolstwie Świeckich w szczególności ukazują wizję Kościoła i wytyczają mu nowe drogi działania. Dalszymi drogowskazami jest nauczanie Pawła VI o "Kościele - komunii", oraz Adhortacja Apostolska Christifideles laici - Jana Pawła II.
Bazując na nauce Kościoła, PRM myśląc o młodych pragnie im dopomóc, aby odnaleźli swoje miejsce w Kościele, by stali się czynnymi podmiotami życia i działalności duszpasterskiej, otwiera przestrzeń, aby młodzi dzielili się z całą wspólnotą, młodością oczyszczoną i przemienioną w wierze, którą w sobie noszą. Duszpasterstwo młodych powinno rozwijać się równocześnie w dwóch kierunkach:
- wspólnotowym, w którym młodzi doświadczają i przeżywają wspólnotę Kościoła razem ze wszystkimi ochrzczonymi;
- specjalistycznym - w którym młodzi znajdują miejsce dla siebie i swych szczególnych wartości i odpowiedź ewangeliczną na swe specyficzne problemy.
b. Znaki czasu
Sytuacja ogólno - społeczna znalazła mocne odbicie w działalności duszpasterskiej Kościoła. Na długie lata zagościł w duszpasterstwie styl zachowawczo - obronny. Zachować możliwie jak najwięcej wolności dla Kościoła i tradycyjnych form duszpasterskich w działaniu Kościoła przed zaplanowanym ateizmem i obronić się przed zawładnięciem przez system ateistyczny. Akcyjność w duszpasterstwie połączona z tradycjonalizmem, dziś często niewiele mówiącym młodym, uczyniła Kościół masą anonimową. U wiernych pojawił się brak świadomości swego powołania w Kościele, wynikający z braku formacji Kościoła jako Ludu Bożego. Wybiórczość duszpasterska spowodowała specjalizację duszpasterską i utworzenie elit małych grup, którymi jakże często zasłaniało się brak wpływu na masy. Pojawił się Kościół grup, nie mogących się często zjednoczyć we wspólnym działaniu dla dobra Kościoła - parafii. Utrwalił się styl indywidualizmu duszpasterskiego.
Te znaki doprowadziły do osamotnienia kapłana pragnącego działać wespół z wiernymi, czy też osamotnienia wiernych pragnących włączyć się do wspólnego działania. Obecnie przychodząca wolność jest często rozumiana przez młodych jako "wolność od czegoś" i jeszcze bardziej pogłębia powstały rów między młodymi a Kościołem.
W takiej sytuacji Kościół jest wezwany do uzasadnienia swej nadziei w świecie, który ma z każdym dniem coraz mniej nadziei. Jest powołany do tego, aby dawać okazję do realizacji nowego typu społeczeństwa, gdyż wciela w życie to, co może przemienić przyszłe społeczeństwo tzn. motyw działania i nadziei, którego potrzebuje świat do swej przemiany. A więc duszpasterstwo młodych musi wyłonić świadków ewangelicznej nadziei, świadomych przejściowego charakteru tego świata i jego rzeczywistości i przez to zdolnych do nadania pełnego sensu naszemu życiu w służbie drugim. I takie cele stawia sobie PRM.
c. Pedagogika duszpasterska
Wszelkie duszpasterstwo powołane jest do tego, aby ogarniać cały styl życia młodego człowieka. Dlatego powinno być:
- dialogowe - powinno stwarzać warunki, w których człowiek prowadzi dialog z różnymi otaczającymi go „ rzeczywistościami”,
- wspólnotowe - wszyscy powinni być aktywni i równi w poszukiwaniu i realizowaniu wspólnego dobra, żadna grupa nie może uważać się za lepszą, lub sądzić, że posiada monopol rozwiązywania różnych problemów,
- osobowe - dostosowane do każdego i zdolne do dania każdemu możliwości rozwijania się i wyrażania tego, co w nim najlepsze,
- twórcze - pobudzające i ułatwiające systematyczną refleksję, krytyczne patrzenie na siebie pobudzające wyobraźnię twórczą, umożliwiające ćwiczenie silnej woli, aby żyć zgodnie z odkrytą prawdą i być sprawnym w urzeczywistnieniu upragnionego dobra.
3. Młodzież chrześcijańska jest głosem profetycznym cywilizacjimiłości. Prorocki wymiar całego Ludu Bożego, wynikający z chrztu św. nabiera specjalnego odniesienia do młodzieży, gdyż ona w sobie nosi zalążki przyszłości, które są jej wrodzone. Dlatego papież Paweł VI powiedział o młodzieży "Młodzież głosem profetycznym cywilizacji miłości". Ta myśl stanowi klucz do zrozumienia PRM, który pragnie być ruchem młodzieży odkrywającej swój dar proroczy w Kościele i świecie i chce tworzyć cywilizację miłości. Budowa tej cywilizacji będzie mogła zostać urzeczywistniona jedynie poprzez realizację kolejnych zaplanowanych etapów, choćby poprzez częściowe osiągnięcia zaplanowanych celów, przez odkrywanie nowych celów i formułowanie ich w świetle wiary oraz realizowanie krok po kroku.