Richard Pałuk
Dyrektor firmy Deltaplast
Poland Sp. z o. o., Piaseczno

Wstęp

Pytanie czego oczekuje pracodawca od pracownika? może być poprzedzone pytaniem czego oczekuje pracownik od swojego pracodawcy?. Każda firma ma powiązania szef-pracownik. Występując tu w roli pracodawcy, chciałbym silnie podkreślić, że
każda strona ma prawa i obowiązki.


Oczekiwania pracodawcy
Oczekiwania są powiązane ze stopniem odpowiedzialności pracownika w firmie.
Od pracownika będącym tylko wykonawcą, oczekiwania są bardzo podstawowe:

  • przychodzić do pracy na czas,
  • nie marnować czasu w pracy,
  • nie powinien zmienić swojego stosunku do pracy, po uzyskaniu umowy na czas nie określony,
  • być uczciwym wobec swoich kolegów i koleżanek w pracy i wobec swojego szefa, nawet w godzinach  nieobecności szefa,
  • nie zapominać, że wynagrodzenia są płacone przez klienta,
  • na podstawie informacji i szkoleń, starać się zrozumieć na czym polega praca.


Jeżeli pracownik nie spełnia tych oczekiwań, i mimo upomnień nie poprawia się, z całym szacunkiem do osoby pracodawca nie może już zatrudniać dalej.

Oczekiwania od pracowników mających więcej odpowiedzialności są większe :

  • podejmowanie decyzji, w zakresie swoich uprawnień i odpowiedzialności,
  • odpowiadać za swoje decyzje,
  • informować w sposób uczciwy swoich przełożonych,
  • nie wykorzystywać swojego stanowiska dla własnych i prywatnych potrzeb,
  • być uczciwym z podwładnymi,
  • starać się, aby zwiększyć wydajność pracy i rentowność firmy.


Jakie mogą wystąpić problemy?

i)        Niezrozumienie do końca co to znaczy "klient płaci nasze wynagrodzenia": jeżeli ktoś ma niepoważny stosunek do pracy, wcześniej czy później, ponosi konsekwencje zerwaniem umowy o pracę.
ii)       Za małe lub nie efektywne środki transportu między miejscem zamieszkania osób poszukujących pracę a potencjalnym pracą: jak mogą pomóc urzędy wojewódzkie lub gminy?
iii)      Bardzo często, kadra pośrednia bardziej dba o swój wizerunek wobec szefa lub podwładnych, niż o praktyczne aspekty swojej pracy: prestiż telefonu komórkowego i
samochodu służbowego, za mało troski o efektywność pracy i rentowność firmy


Oczekiwania pracownika

Nawiązując do mojej wypowiedzi na wstępie, że każda strona ma prawa i obowiązki, jakie są oczekiwania pracownika wobec swojego pracodawcy?
Każdy pracownik powinien mieć realną świadomość, że jest doceniony jako osoba przez swoich szefów, i nawet jeżeli popełnił błąd, ma prawo do szacunku. Dobry i zły przykład przychodzi z góry, więc pracodawca powinien być dobrym przykładem.
Pracodawca ma prawo być wymagającym wobec swoich pracowników, ale jego obowiązki są:

  • być uczciwym wobec wszystkich swoich pracowników, ponieważ pracownik jest bogactwem firmy,
  • przestrzegać przepisów wewnętrznych firmy,
  • nie wykorzystywać swojego stanowiska dla prywatnych potrzeb,
  • odpowiadać za swoje decyzje.


Panuje jeszcze wśród biznesmenów wizerunek dość prymitywny kapitalizmu, jak na przykład :

  • walka o jak największy zysk w jak najkrótszym czasie,
  • brak wizji długoterminowej dla swojej firmy,
  • za mało troski o efektywność pracy i rentowność firmy,
  • traktowanie pracownika jako komórkę anonimową przynoszącym zysk.

Ostatecznie, buduje się firmę na bardzo słabym fundamencie. Jak pojawiają się trudności, firma szybko pada.

Zakończenie

Chciałbym na zakończenie tylko przypomnieć kilka podstawowych myśli.
1.        Brak zrozumienia z obu stron pracownik - pracodawca doprowadza często do utraty miejsca pracy i/lub upadku firmy.
2.        Pracownik nie powinien systematycznie posądzać swojego szefa jako osobę wykorzystującą swoich podwładnych. Zysk musi być wypracowany przez działalność firmy, aby być rozdany w postaci wynagrodzeń.
3.        Pracodawca musi pamiętać, że warto walczyć o klienta, nie ma sytuacji stałej i trzeba ciągle walczyć o lepszą rentowność firmy. Ponadto, pracodawca powinien pamiętać, że nie zatrudnia robotów ale ludzi. Być uczciwym z człowiekiem, to jest
długoterminowa inwestycja, która owocuje.